15.01.2011

GODT NYTTÅR! Starter året med ny oppskrift på baggy lue! : )


GODT NYTTÅR alle sammen!
( Bedre sent enn aldri! ; )) 

Jeg håper dere har hatt ei fin feiring, og at dere har fått en god start på det splitter nye året! : )

I jula heklet jeg endel luer, og jeg fant ut at det var på tide med litt fornyelse i gamle oppskrifter. Opphøyde staver gjør seg i mønsteret, og ser best ut ved å hekles i annenhver stav, synes jeg selv iallefall : )

En fin beskrivelse av hvordan du hekler opphøyde staver, kan du finne her.



Her får dere min egenkomponerte oppskrift:


Heklet baggy lue med opphøyde staver


1. omg. Hekle 5 lm. Fest til en ring med en kjm.

2. omg. Hekle 2 fm i hver lm. Slutt med en kjm.

3. omg. Start med 2 fm i første maske og 1 fm i neste maske. Fortsett på samme måte ut omgangen. Avslutt med kjm.

4. omg. Hekle 2 fm i første maske, hekle 1 fm i de 2 neste, deretter 2 fm. Gjenta ut omgangen.

Fortsett på samme måte til du har heklet 8 enkle fm mellom økningene.

Hekle deretter staver på denne måten:

1. omg. Hekle 2 staver i første fm. Hekle 1 st i de neste 7 fm. Hekle 2 st i neste fm, og fortsett på samme måte omg. ut.

2. omg. Hekle i opphøyd st rundt første st. Fortsett med vanlig stav i neste. Fortsett med annenhver opphøyet/ vanlig stav ut omgangen. Fest med kjm.

Gjenta den siste omgangen til du synes luen er lang nok til å starte med luekanten. Kanten består av fastmasker, og hekles på denne måten:

Start med å hekle 1 fm i de 10 første stavene, hopp over en stav, og hekle 10 nye fastmasker. Hopp over en stav osv.

Gjenta den siste omg. til du synes lua passer hodet.























Lykke til! Spør gjerne, om noe er uklart! : )



Her er lørdagens kveldskos!



Nydelig smoothie!


 Den kan fint settes i kjøleskapet, og holder seg noen dager.


SMOOTHIEOPPSKRIFT:


1 håndfull dypfryst smoothieblanding
2 bananer
saften av 1 grapefrukt
2 beger activia youghurt med vaniljesmak
1- 2 dl eplejuice

Ha alt i en blender, og bland 1 minutt. VELBEKOMME! : )

Ha en fortsatt fin start på det nye året, og lykke til med forsettene om dere har noen! Jeg har flust! ; )))

Ha ei fortsatt GOD HELG!

Klem HildeP.

9 kommentarer:

  1. Godt nytt år til deg også! :)Så fine luer du har heklet!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei på deg ♥
    De var jo kjempe fine de luene :)
    Selv har jeg akkurat lært meg og strikke lue, og synes det er kjempe gøy :) Akkurat ferdig med min første i dag faktisk! Og er kjempe stolt ;) hihi
    Får lære meg å hekle etterhvert♥

    Ha en nydelig helg :)
    Klem Tina

    SvarSlett
  3. Godt nytt år! Sannelig er du igang igjen, herlige luer! Takk for oppskrift på både staver og smoothie!
    Håper alt står bra til i det nye året, klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. knall fine luer. Takk for oppskrift.
    Klem Tone

    SvarSlett
  5. lykke til med dine forsetter også.:-) jeg har livremma.:-) som skal strammes inn...:-)

    mye fint du lager, blir like imponert over produktiviteten din hver gang.:-)

    grå dag her også..men ikke regn..har snødd i natt...og null grader nå...i morgen kommer våren på besøk...og lager speilblanke veier...brodder, brodder brodder burde alle ha....:-)

    SvarSlett
  6. hei.
    skal si du har vært flink, så mange fine luer du har laget, herlige farger,
    moro med håndarbeide.
    ønsker deg en nydelig søndag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  7. Så fiiiine luer! Tusen takk for at du legger ut oppskriftene- og den smoothien så knallgod ut! Neste innkjøp- blender.
    Ha en fin uke-
    klem fra Sissel

    SvarSlett
  8. Hei hei :)
    Så koselig at du stakk innom og ble med på min Give Away :)

    Ha en nydelig dag :)
    Klem Tina

    SvarSlett
  9. Hei:) veldig fin blogg du har.Har tenkt å prøve meg på denne baggyluen,så da lurer jeg på hvilket garn du har brukt og str. på nålen? Er veldig ny i hekling men synes jeg har fått til mye på kort tid:) Hilsen Rikke

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : )

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge kommenter som anonym, og skrive navnet ditt under innlegget.

Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥