11.11.2009

Oppskrift på baggy heklelue

Jeg har fått mange hyggelige forespørsler på oppskriften på min baggy heklelue, så her kommer den. Jeg varierer oppskriften litt, men dette er "grunnoppskriften". Jeg bruker tykt ullgarn, evt dobbelt garn om det er litt tynnere ullgarn på nål nr. 5.



BAGGY HEKLELUE MED BLOMST


1. omg: Legg opp 6 lm og fest til en ring.

2. omg: Hekle 2 st i hver luftmaske

3. omg: Hekle 2 st i annenhver st, 1 i de andre

4. omg. Hekle 2 st i hver 3. st, 1 i de andre

5. omg: Hekle 2 st i hver 4. st, 1 i de andre

Da er oftest vidden stor nok, men om du ønsker den litt større, fortsett å øke med 2 st i hver 5. stav osv.

6. omg: Hekle 1 dbl.st i hver st

7. omg. Hekle 1 st i hver st

Fortsatt annenhver omg. med en runde dbl.st og en runde st til du synes luen begynner å bli lang nok. Husk at luen skal være litt stor og "legges" litt bak på hodet. Om du synes luen virker for vid i bunnen/ på slutten, kan du hoppe over en st innimellom, og på den måten felle litt og gjøre den mindre. Dette vil ikke synes på den ferdige luen.

Når du synes luen er lang nok, avslutter du med 1 eller 2 omg med 1 fm i hver st., gjerne i en anne farge enn luen, f.eks i samme fargen som du ønsker på pynteblomsten.

Sy inn trådene og vips er luen ferdig. Nå mangler bare blomsten:


Heklet blomst:

Om du ønsker 3 rader med kronblader, kan du gjerne begynne med en annen farge enn den bruker i luen. På den måten avslutter du med en annen farge, slik at det blir en mer markert blomst.

Om du ønsker en mindre blomst, kan du begynne med luefargen innerst på blomsten, og hekle en annen farge ytterst. Om du kun ønsker 2 rader med kronblader, må du avslutte blomsteroppskriften etter 3. omg.

1. omg: Hekle 5 lm og fest til en ring,

2. omg: Hekle 3 lm ( = 1 st) og deretter 16 staver til i ringen. Slutt med 1 kjm i den 3. lm

3. omg: *1 fm, 3 lm, hopp over 2 m* Gjenta fra * omg ut. Slutt med 1 kjm i første lm.

4. omg: Bytt evt. farge, om du ønsker.
1 kjm i lm- buen. I hver av lm- buene hekles det 1 fm, 5 st, 1 fm

5. omg: *1 fm,i fm på forrige omg.. 5 lm* Gjenta fra * omg. ut. Slutt med 1 kjm i lm- buen.

6. omg: Bytt igjen farge.
I hver av lm- buene, skal du hekle 1 fm, 7 st, 1 fm.

Fest alle tråder, og sy blomsten fast på luen der du synes den passer best.

Lykke til! Spør gjerne, om noe er uklart. Det er ikke alltid så lett å skrive ned egenkomponerte oppskrifter så andre forstår det ; )

Om du bruker oppskriften på din egen blogg, setter jeg stor pris på om du linker til siden min. Og tips meg gjerne om du hekler en lue, spennende å se hvordan andres luer blir! : )




12 kommentarer:

  1. Den var jo kjempesøt. Kanskje jeg må prøve meg på den en dag jeg får tid.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  2. Hei.Tusen takk for oppskriften.Kjempe fin søt lue.Var så søt en blomster på den.Ha en riktig fin Onsdagskveld.Klem fra Bodil..

    SvarSlett
  3. Lekker lue! Har aldri forsøkt meg på å hekle en lue, det er dette med felling. Kanskje må jeg forsøke denne etterhvert :)

    SvarSlett
  4. endelig noen som har forstått det>:o)) har letet lenge etter noen som hekler her inne..men finner bare de med "altfor mange pinner":o)) her kommer jeg innom flere ganger..

    Nydelig lue og gratulerer med nytt tantebarn..

    SvarSlett
  5. Tusen takk for oppskriften, denne skal bli heklet.

    Ha en finfin helg!!!

    SvarSlett
  6. Kjempefin hue, takk for at du deler mønsteret :) Når det gjelder møster på hekla babytøfler, så skal eg sjå gjennom bøkene mine.. Om eg finn noko, så skal eg gje beskjed.. Ha ei fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  7. Takk for en hyggelig kommentar på bloggen min:-)

    Denne lua er kjempefin!! God oppskrift også, men spørs om jeg får det til, akkurat nå strever jeg med noen pulsvanter som jeg prøver å hekle..., tror jeg ender med å strikke de etterhvert :-)

    Ha en fortsatt fin søndag! Gro :-)

    SvarSlett
  8. Kjempefin heklelue og så grei du er som legger ut mønster!! God søndag til deg:))

    SvarSlett
  9. Hei

    Takk for koslig hilsen på bloggen min!

    Denne luen skal jeg prøve meg på så fort jeg får tid, kjempefin!
    Og takk for at du legger ut oppskriften:)

    Denne bloggen er virkelig inspirerende, her skal jeg følge med:) Linker deg til bloggen min om du ikke har i mot det...?

    SvarSlett
  10. Hei!
    Kom over denne bloggen og oppskriften din etter å ha søkt litt på nett. Så mye fint du lager!! :-)
    Har et spørsmål til denne heklelua. Du skriver du bruker tykt ullgarn - hvilket garn for eksempel, hva er tykt? ;-) Eksempel på kjente merker som Sandnes, Rauma, Dale e.l. I oppskriften din står det at etter 5. omgang er oftest vidden stor nok. Etter å ha prøvd noen ganger kan jeg ikke skjønne dette. Videre blir det jo ikke økt noe, og jeg får diameter til å bli bare mellom 12-15 cm når jeg har kommet dit.... Og jeg hekler ikke fast/stramt - men det er første gangen jeg prøver meg på en lue.
    Det er jo bare å øke noen runder til som du skriver, men lurer på om jeg gjør noe alvorlig galt... hehe

    SvarSlett
  11. Marie K Hana27 november, 2010

    Hei, nydelige ting du har laget. Men er det mulig å få oppskriften på den lavendel blå baggy lua du har på epla butikken din?

    mvh Marie K Hana
    marie.hana@lyse.net

    SvarSlett
  12. Heia!
    Tusen takk for kjempe fin oppskrift. Jeg har aldri heklet lue før og ikke heklet på 9-10 år. Etter at jeg fant bloggen din fikk jeg lyst til å prøve, har nå heklet ei til min mann og er nesten ferdig med ei til min datter :)

    Hilsen
    Lill Eva

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : )

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge kommenter som anonym, og skrive navnet ditt under innlegget.

Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥