07.09.2012

Skappelgenseren- med alternativt garn


Jeg har kastet meg på Skappelgenser- bølgen! På tide å øve opp strikkeferdighetene, og denne genseren skal jo være easy peasy, selv for strikkenoviser som meg.
 
 
 
800 kr for garn til en genser? Litt drøyt spør du meg. Det skal jo bare være en kosegenser. : ) Jeg strikker derfor med alternativt garn, og det fungerer veldig bra. Jeg har fått endel garntips på facebook, og valget falt på Babygarn fra Trysilgarn (Europris) og Vivaldi fra Drops. Da kommer genseren på ca. 250 kr. : )
 
 
Jeg hadde sort Vivaldi liggende fra før, og da var fargevalget enkelt. Om det blir en genser til, skal den være bringebærrød. Nydelig! : )
 
Jeg bruker pinne nr. 8, og har lagt opp 80 masker, som beskrevet i oppskriften.
 
Genseren blir utrolig myk, og akkurat passe på tykkelsen.
 
 
Det går sakte men sikkert fremover, og mitt noe ambivalente forhold til strikkepinnene er i ferd med å utvikle seg til et gryende vennskap. ; )
 
HELG! Den skal nytes og hodet skal hviles. PUH! : )
 
Takk for alle koselige kommentarer og besøk! Blogging blir ikke det samme uten. Nyt helgen med det du liker best! : )
Klem Hilde
 


22 kommentarer:

  1. Takk for strikketips.
    Vet ikke om jeg kommer til å strikke Skappel-genseren, men skal aldri si aldri!

    Nyter fredagskvelden og et godt glass vin, spent på om det blir tur-vær i morra...håper!
    Ønsker deg ei fin-fin helg!:-)

    SvarSlett
  2. Takk for supert tips:)...Jeg syntes genseren ble vel dyr jeg å, er jo ikke sikkert jeg klarer å strikke den en gang hihi:)
    Men har veldig lyst til å prøve da;)

    Fin fredagskveld til deg:)

    Klemmer Ea

    SvarSlett
  3. Takk for garntips. Så hvis det blir så jeg strikker denne genserern blir nok med tips fra deg. akkurat nå driver jeg å strikker en bitteliten kjole fra nøstebarn. så søt.
    God helg
    Klem Tone

    SvarSlett
  4. Hei OG TUSEN TAKK FOR TIPSET.....ja eg og synes pris var litt drøy for garnet. Da skal eg jammen prøve dette eksemplet heller. Lykke til videre med strikkinga!

    SvarSlett
  5. Hvor mange nøster av hver brukte du? Den så kjempe fin ut:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Veldig fornøyd så langt! : ) Genseren er ikke ferdig enda, men regner med å bruke 4- 5 nøster med vivaldi, og 7- 8 nøster med babygarn. : )

      Slett
  6. Hva med å legge ut oppskrift???
    Nina :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her finner du oppskriften: http://mariaskappel.no/2012/06/05/mammas-hjemmestrikkede-genser/ : )

      Slett
  7. Tusen takk for tips! Jeg er litt spent på hvor stor den blir (har sett litt ulike str på folk med denne genseren, sikkert fordi de strikker med ulikt garn), vil nemlig ha den god og stor:)Si gjerne fra når du vet :)

    Hilsen Henriette

    SvarSlett
  8. Hei! Takk for fint tips til alternativt garn. Jeg er en av de som ikke er så strikkekyndig, men vil gjerne prøve meg på å strikke denne med litt billigere garn. Har nå kjøpt babygarn (trysil) i en gråfarge, 9 nøster. Og jeg har tenkt til å kjøpe Vivaldi Drops garn i morra. Var det 5 nøster jeg bør ha av denne da? Strikker man med begge garnene samtidig (ja, jeg er nybegynner)...? Brukte du pinne 7 og fulgte oppskriften til punkt og prikke fra denne oppskriften: http://mariaskappel.no/2012/06/05/mammas-hjemmestrikkede-genser/

    Jeg er størrelse 38 og 169 høy. Hvordan tror du den blir i størrelsen da?

    Og bør jeg velge to grånyanser som er helt like hverandre, eller litt forskjellige?

    Håper du kan hjelpe. Du har en veldig fin blogg!

    Ingvild

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei på deg! Det bør holde med 5 nøster av Vivaldi ja. Jeg brukte pinne nr. 7 og fulgte oppskriften. Det kan være lurt å prøve å måle vrangborden mot kroppen, for å se at den ikke blir altfor stor. Om det er str. 38 kan du legge opp litt færre masker, om du ønsker den litt smalere. Grånyansene trenger ikke være helt like. Det er bare fint med litt nyanser i genseren synes jeg. Lykke til med strikkingen! Jeg er ingen racer på strikking selv, men denne har jeg klart å få til. Du finner mange tips på nett også, om du støter på problemer. : )

      Slett
  9. For de som har lyst på en fin strikkegenser uten å strikke den selv -
    http://freudiankicks.com/no/webshop/designers/freudiankicks/

    SvarSlett
  10. Jeg ser dette er en litt gammel tråd. Men prøver meg likevel;-)

    Det er skrevet i innlegget at det er brukt pinne nr 8 til genseren. I et svar er det sagt pinne nr 7.
    Er det nr 7 som i oppskriften som er brukt?

    SvarSlett
  11. Hei på deg! her er en link til oppskriften: http://mariaskappel.no/2012/06/05/mammas-hjemmestrikkede-genser/ I oppskriften står det pinne nr.7. Jeg har brukt nr.8. Det fungerte fint : ) Lykke til! : )

    SvarSlett
  12. Takk for raskt svar!
    Da må jeg bare stille enda et spørsmål... Ble denne garnkomobinasjonen myk? Jeg er forferdelig sensitiv og klør av nær sagt alt av ull...

    SvarSlett
  13. Den ble veldig myk og god! : ) Den klør ikke på meg, men med ull kan man ikke love no. Men jeg vil ikke tro den klør. : )

    SvarSlett
  14. Tusen takk for veldig raske svar:-) Jeg har tenkt å strikke Skappel-jakken så nå er det bare å kjøpe garnet:-)

    SvarSlett
  15. Hei Hilde! Jeg lurer på en ting.
    * strikker du med to garn samtidig? Eller kan man strikke med bare en type hele veien?

    SvarSlett
  16. Takk for tipset,har aldri strikket før så det er midt i blinken med bulligere garn;)

    SvarSlett
  17. Hei på deg igjen,godt nytt år også.Kan jeg bruke andre typer baby garn,jeg finner ikke baby garn fra Trysil noen vei.

    SvarSlett
  18. Vivaldi fra drops hvor kjøper man det?

    SvarSlett
  19. Hei på armene .står at en skal legge opp 40 masker. start med å strikke 4 cm vrangbord/ribb) det er jeg ferdig med. så strikk frem og tilbake i rillestrikk 15 riller? skal jeg telle 15 riller? eller skal en strikke kun 15 på en side av en side på strikketøyet?
    så legg ut en maske på hver side det du skrev på oppskriften din? innenfor 2 maske på pinnen ) hvordan gjør en det?
    så neste hvordan gjør en det?

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : )

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge kommenter som anonym, og skrive navnet ditt under innlegget.

Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥