03.09.2012

Skikkelig grovt brød- på en skikkelig enkel måte ; )

  
Jeg lagde tidligere rugbrød helt fra bunnen, med ørten ulike ingredienser.
 
 
Nå skjer brødbakingen på en litt enklere måte. Jeg bruker en ferdigpose med rugbrød eller annet skikkelig grovt brød ( fiber o.l)
 
 
Jeg tilsetter for eksempel:
 
linfrø
sesamfrø
solsikkekjerner
kruskakli
rugmel
sammalt grov hvete
raspa gulrøtter
olje ( solsikke e.l)
vann
1- 2 ts salt
 
Ingrediensene varierer fra gang til gang, men alt dette gjør seg godt i grovbrødet.
 
Hev 1 time. Slå ned deigen. Fordel i 3 oljesmurte brødformer. Strø over sesamfrø og glatt brødene med en slikkepott. Da fester frøene seg bedre. Hev til dobbel størrelse. ( opp til kanten på formen).
 
 
( Brødene ferdig hevet, og klare for steking.)
 
Stek på 180- 200 gr. i 65- 70 min. Avkjøl på rist.
 
( Glemte etterbilder, og brødet er allerede i fryseren ; ))
 
NYT sunt og godt brød. Dette brødet metter lenge, og holder seg ferskt lenge. : ) HUSK! Det er ikke brød som er fy- mat, men hvetemelet! : )
 
 
God uke alle sammen, og takk for hyggelige kommentarer! Appreciated! : D
 
Klem Hilde


11 kommentarer:

  1. Det høres veldig godt ut!
    Jeg bruker også "ferdigposer" med brødmix. Det var jo et lurt tips å fylle på med litt godsaker! nam! Det var nesten så jeg kunne sette tennene i de ustekte brødene du har bilder av! :-)

    SvarSlett
  2. De så gode ut, fikk lyst til å bake brød igjen.

    SvarSlett
  3. Har bakt mye på samme måten med en pose i bunn..og det blir kjempegode brød;)
    Apropos hvetemel, så er de hjemmebakte knekkebrødene best, men man blir jo lei og ønsker seg ei brødskive:)
    Ha ei god uke, klem;)

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg setter stor pris på å lese bloggen din :) Du er så flink å hekle!!! Ang innlegget her vil jeg bare tipse om at i alle ferdigposer med mel er det sukker i.... aner ikke hvorfor de tilsetter det, helt unødvendig, men i tilfelle dere ikke visste det...
    Ha det fint :)
    Hilsen Bellaella.

    SvarSlett
  5. De brødene hørtes gode ut. Jeg baker også brød på den måten. En ferdigpose først og så bygger man videre derfra.
    Nam
    Klem Tone

    SvarSlett
  6. De så deilige ut. For en brødnovise som meg, tilsetter man ikke gjær, er det allerede i ferdigposen? *flau*

    SvarSlett
  7. Nammmm.......det brødet så godt ut;-))

    SvarSlett
  8. Godt brødtips og helt enig. det er enkelt og godt.
    Klem og god helg

    SvarSlett
  9. Hei!

    Kan du gi et eksempel på hvor mye av noen sorter du tilsetter på en steking av brød? og hvor mye ekstra vann du tilsetter. Skal deigen være ganske løs??? På forhånd takk for svar.

    SvarSlett
  10. Heisan! I tillegg til ferdigposen, bruker jeg ca. 5 dl rugmel, 5 dl sammalt grovt mel, ca. 2 dl av hvert av de ulike frøene, 2 dl olje, og fra 1.5- 2,5 l vann. Jeg varierer alt etter hva jeg har tilgjengelig av ingredienser. Deigen blir fuktig/ våt. Jeg rører den sammen, bruker ikke hendene. Deigen fordeles i former med sleiv eller lignende. Håper dette var til hjelp. Lykke til! : )

    SvarSlett
  11. Hei!
    Tusen takk for svaret. Jeg skal prøve dette!!!

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en kommentar! Det setter jeg pris på! : )

Dersom du ikke har egen blogg, kan du velge kommenter som anonym, og skrive navnet ditt under innlegget.

Ha en fin dag!! ♥ ♥ ♥